Gå til hovedinnhold Gå til footer

Dette er en antirustbehandling fra Norsk Antirustforening

Steg for Steg - komplett understellsbehandling 
Norsk Antirustforening har sammen med Bilpleiesenteret Larvik utført en komplett antirustbehandling på en  bruktbil fra 2018. Dette innbeærer en grundig rustkontroll for å vurdere tilstand på understellet og videre til en komplett antirustbehandling med Mercasol produkter fra svenske Auson. 

Se videoen og les artikkelen for å finne ut hvordan en profesjonell antirustbehandling utføres.

Book en gratis rustkontroll her

Enorme mengder salt på norske veier

Vi er hos Bilpleiesenteret Larvik sammen med Asso, deres sertifiserte sprøytetekniker. Bilen som skal få en komplett antirustbehandling er en 2018 Citroën Berlingo, fem år gammel og med 110.000 km på telleren – en typisk arbeidsbil her i Norge.

 Med et utfordrende nordisk klima må det altes det store mengder i vinterhalvåret.
Det spres mellom 10-12 tonn salt per kilometer vei. Det er ekstreme mengder, noe som tydelig gjenspeiles på utsiden av Berlingoen, hvor det ser ut som bilen har kollidert med en saltbil. 

Rustkontrollen

Denne bilen skal nå løftes for en rustkontroll. Vi skal demontere plast, utføre en grundig vask, og til slutt gi den en komplett antirustbehandling. Bilen fikk en importbehandling da den kom ny til Norge, så vi er spente på hvordan tilstanden er i dag.

-Nå som vi er under bilen etter å ha løftet den opp, hva tenker du om det du ser her, Asso? Her var det mye salt!

-Heldigvis ser vi mye hvitt og ikke så mye brunt. Import behandlingen er fortsatt synlig her.

- Så den har gjort nytten sin?

-Ja, det vil jeg si.

Videre i inspeksjonen finner vi et område med noe rust.

- Dette er et område med bevegelige deler, så det sier seg selv at her blir det friksjon, og dermed kommer rusten etter hvert.

Demontering

Det er viktig å demontere beskyttelsesplastikk i hjulbuer og annen plast under bilen før en antirustbehandling for å sikre at rustbeskyttelsen når alle kritiske områder. Bak plasten samler det seg fuktighet, skitt og salt, som bidrar til rustdannelse. Ved å fjerne disse dekslene får man direkte tilgang til karosseriet, noe som gjør det mulig å rengjøre og behandle overflatene grundig.

Dette sikrer at rustbeskyttelsen blir påført effektivt, uten hindringer, og gir optimal beskyttelse mot korrosjon.

"En bil har mange plastdeksler, spesielt i hjulbuer og under bilen. Disse demonterer vi for å få direkte tilgang til områdene og delene som skal få Mercasol antirustbehandling."

Baksiden av dette plastdekselet er ganske møkkete. Det samler seg mye skitt mellom plasten og karosseriet, noe som skaper ekstra friksjon og grobunn for rust. Derfor er det viktig å demontere for å få tilgang til karosseriet og delene som skal behandles!

Rengjøring

Når det skal utføres en profesjonell understellsbehandling for å beskytte bilen mot rust, er det avgjørende å starte med en grundig vask av understellet på bilen. Dette sikrer at antirustbehandlingen får best mulig heft, og dekker alle nødvendige områder. Dette igjen sikrer optimal beskyttelse og lengst mulig holdbarhet på behandlingen. 

Nå har vi fått ned all plasten fra Berlingoen, og det er egentlig skremmende hvor mye skitt som samler seg bak plasten. Tom Egil, daglig leder for Bilpleiesenteret Larvik, møter oss før vi skal gå igang med vask av understellet på bilen.
Vi kan ikke unngå å legge merke til at denne bilen har lite plast sammenlignet med mange andre biler, og ber Tom Egil utdype litt omkring plastdetaljer på bil. 

- Ja, sammenlignet med personbiler har denne veldig lite plast. Nye elbiler har mye plast, og det blir veldig tett. Underspyling hjelper ikke alltid, for den kommer ikke bak plasten og rengjør der – det er bare plasten som blir ren. Det legger seg masse skitt bak plasten, og der blir det liggende og godgjøre seg.

Hvorfor er vask av understell på bilen så viktig?

  1. Fjerning av smuss og forurensninger:
    Over tid samler det seg mye skitt, salt og veistøv på bilens understell. Disse forurensningene kan hindre rustbeskyttelsen fra å feste seg ordentlig, noe som reduserer effektiviteten av behandlingen. En grundig runde med kombinasjon av kjemikalier og høytrykksspyling av understellet fjerner disse lagene, slik at behandlingen kan penetrere og beskytte metallet.

  2. Oppdagelse av skader:
    En grundig vask gjør det lettere å inspisere understellet for skader som rust eller løse deler av PVC-belegget. Dette er spesielt viktig da områder med eksisterende rust må behandles spesielt for å sikre at rustbeskyttelsen er effektiv. Ved å vaske bort smuss og løs PVC kan disse områdene identifiseres og behandles før påføring av antirustprodukter.

  3. Forberedelse for maksimal vedheft:
    Antirustbehandlinger krever en ren overflate for å binde seg skikkelig til metallet. Enhver form for smuss eller løs lakk kan redusere vedheften og dermed svekke beskyttelsen. En grundig vask av understellet sørger for at overflaten er så ren som mulig, slik at beskyttelsen sitter bedre og varer lenger.

Før selve antirustbehandlingen påføres, vil bilen bli grundig rengjort, spesielt i hjulhus og på understell. Dette sikrer at alt smuss, salt og andre forurensninger fjernes effektivt. Deretter kontrolleres understellet nøye for å identifisere eventuelle skader, som for eksempel løse eller skadet belegg, som fjernes. Dette gir et optimalt utgangspunkt for påføring av antirustmiddelet.

Dette steget er en viktig del av den komplette antirustbehandlingen

Kontroll etter vask og tørk

Bilen er vasket og er nå helt ren etter å ha tørket over natten. Vi skal ta en ekstra sjekk av bilen for å ha 100 % kontroll på rust og andre kritiske områder. Nå da understellet er vasket fritt for skit og smuss er det lettere å få øye på det som eventuelt krever ekstra behandling. 

Det er like viktig å unngå å behandle visse deler, som det er å behandle karosseriet og delene under bilen. For eksempel må vi sørge for at bremser fungerer som de skal. Andre deler som ikke skal behandles med antirustmidler inkluderer jordkoblinger, elektriske koblinger, deler av elbilbatteriet og spesielt de oransje kablene på elbiler. Disse må dekkes til for å unngå at sprøytemidler kommer i kontakt med dem, slik at nødetatene lett kan identifisere dem i tilfelle en ulykke.

Mercasol 9

På flater med en viss overflaterust bruker vi Mercasol 9, et høypenetrerende og ikke-tørkende primer som inneholder en høy andel rustinhibitorer. Dette produktet er svært effektivt på denne typen overflaterust. Hadde rusten vært verre, måtte vi ha sandblåst og lagt på en annen type primer, Mercasol 8, men i dette tilfellet er Mercasol 9 et fantastisk produkt å bruke. En fordel med Mercasol 9 er at de neste stegene i antirustbehandlingen kan sprøytes direkte på denne igjen.

I forkant av kanalen har det vært for høy slitasje fra veien, og steinsprutbeskyttelsen har rett og slett blitt slitt vekk. Derfor må vi behandle rusten som har oppstått, og bygge opp beskyttelsen med Mercasol 5, en tykk steinsprutbeskyttelse som er perfekt for slike tilfeller.

Book en gratis rustkontroll her

Bilen er nå maskert og primet med Mercasol 9 og klar for selve antirustbehandlingen. Nå skal den behandles med ML transparent og Mercasol 831

Asso hos Bilpleiesenteret Larvik forklarer oss kort hva som kjennertegner disse to produktene.

-ML transparent, også kjent som hulromsbeskyttelse, er veldig bra med tanke på krypevnen og effekten den har. For å påføre produktet bruker vi diverse spyd for å påføre det i dører, panser, bakluke osv.

Når vi kommer til understellet på bilen, bruker vi en kanalslange.Kanalslangen har en god lengde, og på enden har den en 360-graders dyse. Kombinert med en Airmix-pumpe og det unike systemet gir det en blanding av luft og produkt som gir bedre forstøvning enn dagens høytrykks-pumper. Med bedre forstøvning og en mer effektiv påføring er du sikret et mye bedre sprøytebilde og resultat på de områdene som er vanskelige å komme til. Sammen med ML transparent sin krypevne på 12-15 cm får vi en veldig god dekningsgrad i hulrom og skjulte områder.

- Mercasol 831 er et tynnstoff. Tynnstoffet er selve antirusten i en komplett antirustbehandling. Det påføres med et spyd med en dyse som gir et dekkende sprøytebilde. Vi sprøyter alle områder i fire retninger for å sikre at alle flater er behandlet uten å få 'helligdager'. I likhet med ML transparent har dette produktet også en god krypevne på 10-12 cm.

  • Hulroms- og tynnstoffbehandling er essensielle steg i en komplett antirustbehandling fordi de sikrer at også de mest utilgjengelige områdene av bilen, som innvendige hulrom og skjulte overflater, får nødvendig beskyttelse.
  • Hulromsbehandlingen fyller trange områder med et produkt som har utmerkede krypende egenskaper, noe som forhindrer rustdannelse der det er vanskelig å komme til.
  •  Tynnstoffbehandlingen legger et tynt, men svært effektivt lag med beskyttelse på hele bilens underside, som beskytter mot rustangrep over tid.

Støydemping

Når bilen først er på bukken hos et Norsk Antirustverksted, vil vi anbefale deg å spørre om støydemping.
Spesielt om du har en arbeidsbil eller lignende hvor du er ekstra utsatt for støy. Asso forklarer: 

- Mercasol 4S er et støydempende produkt som vi spesielt anbefaler for arbeidsbiler, kassebiler, pickuper osv. Grunnen til at 4S fungerer så bra er mengden vi sprøyter på – 2000 MY.

2000 MY er en ganske tykk mengde med antirustmiddel i form av 4S. Dette gir et bedre førermiljø i bilen med mindre støy og resonans. 

Så stor effekt har støydemping

- Mercasol 847 er tykkstoffet. Det inneholder antirustmiddel, men hovedoppgaven er å beskytte Mercasol 831, tynnstoffet, som vi nettopp har sprøytet på. Hvis tynnstoffet ikke blir beskyttet, vil det raskt slites eller vaskes vekk ved kjøring, og antirustbeskyttelsen vil forsvinne. 847 sprøytes på i 400 MY, så det blir et godt beskyttende lag med god levetid.

Det som er spesielt med 847, tykkstoffet fra Mercasol, er at det aldri blir hardt. Det vil holde seg fleksibelt og aldri sprekke opp, slik at vann og salt kan trenge inn og forårsake rust.

Ferdig på 1 - 2 - 3 dager

Bilen har nå fått en komplett antirustbehandling med Mercasol hos et Norsk Antirust verksted.

Det beregnes 3 dager på en komplett antirustbehandling, hvor du som bileier kan hente bilen på dag 3.
Om bilen må sandblåses må det beregnes lengre tid før bilen er ferdigstilt.


Hadde denne bilen vært inne før den var 2 år gammel for en rebehandling kunne vi fornyet garantien med 3 år, og gitt opptil 15 år med garanti. Da kunne vi unngått mesteparten av rusten vi har funnet og tilstanden hadde vært bedre.

Er du nysgjerrig på garanti? Les mer her; Garanti | Norsk Antirust

 

Bestill en gratis rustkontroll her

Dette nettstedet benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av nettstedet. Du kan fortsette å bruke dette nettstedet som vanlig hvis du godtar dette.

Les mer om personvern og cookies